Как да изберем контролер на вентилаторите (Fan controller)

39 мнения в тази тема

Публикувано (Редактирано)

 Контролери има най- различни- от най- примитивно изпълнение с резистори до топ изпълнения PWM с дисплеи, температурни сонди, софтуер за контрол... Няма да се спирам подробно, а и нашия пазар е беден на асортимент (темата ще я развия и на по- късен етап ще вкарам и подробности за видовете и устройството им). Ще изброя само няколко основни неща, които са важни за мен при бюджетните контролери поддържащи 3-пинови вентилатори:

- колко вата на канал е;

- колко канала е;

- диапазон на работа- от колко до колко волта;

- възможност за спиране на вентилатора;

- диод на всеки канал, показващ работи ли вентилатора;

- колебания във волтажа и оттам работата на вентилатора- стабилни, а не променящи се обороти;

(тук е мястото да спомена, че не всеки вентилатор работи добре с контролер)

- относително еднакъв волтаж при всички канали на дадено деление;

(- дълги кабели.)

 Повечето от тези неща няма да ги разберете, докато не пробвате контролера, затова пък има ревюта. Само че и ревютата не могат да дадат пълна информация, например качеството на пластмасата на конектора или на компонентите по платката...

NZXT Sentry Mesh- 55 лв, безплатна доставка, 5 канала по 30W, 12 м. гаранция; контролира в диапазон 5- 12V, не спира вентилатора, няма отделен диод на канал.

Akasa FC.SIX v2 e добро, изчистено контролерче, 0- 12V, светодиод на всеки канал, показващ работи ли фана, 6 канала по 20W, много добре поддържа волтажа, няма големи разлики м/у каналите, но тази цена е направи смешна.

(За съжаление моя избраник го няма вече на нашия пазар, а с цена от 60 лв, беше лидер в класа си- Lamptron FC2)

NZXT Sentry Mix2- 62 лв, 6х 30W, лед диод на всеки канал с цвят по избор, 5- 12V, без стоп фан.

Scythe Kaze Master Flat II- 64 лв, 6 м. гаранция, 4 канала по 36W, 4 температурни сонди (6 в комплекта), 4- 12V,  дисплей с обороти и температура, слийвнати кабели.

LC Power LC CFC-3- 86 лв, 12 м. гаранция, 6 канала по 24W, 6 температурни сонди, сензорен дисплей с контрол, оборотите и температурата, зумер/ аларма, режими на работа, PWM управление.

Tt Commander F6- 103 лв, 24 м. гаранция; 6 канала по 30W; 6 температурни сонди; потенциометър; 0- 12V; дисплей с: обороти, волтаж, температура; аларма, конектори за лента.

 

 

Редактирано от Иван Грозни
3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Кои от изброените контролери могат да работят с вентилатори, които не са с PWM контрол?

Редактирано от Пламен Тодоринов
0

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Всички.

1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Аз съм с Kaze Master само че като гледам тоя, моя може би е първа ревизия.

Изключително съм доволен от него, на единия канал съм закачил трите ELoopa от радиатора на другите по един за отпред, отзад и отстрани. Може да ги спира и нацяло и позволява много ниски обороти. Noiseblocker-ите и един Silent Wings на be Quite ги сваля до около 400 оборота,страничния 200мм от кутията си на CM минимум на 330 a предния явно е крив или заради лампичките не може на по-малко от 800.Надолу почва да пищи все едно са се счупили.

Сензорите също функционират добре,въпреки че в момента съм ги махнал и съм оставил само на единия вход друг температурен сензор да си следя температурата на водата.

Когато взимах водното и се бях засилил на Aquaero и Про версията на помпата ми ,но ме разубедиха защото контролера ми ги правел излишни и бил много добър и за водни.

2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Няколко начина за намаляне на оборотите на вентилаторите (12 волтови фанове). Целта е па- малко шум и прах, но да се отчете, че с намаляне на оборотите- намалява и дебита.

I начин- да се включи фанът към дъното и да се направи от настройките в биоса. Дъна различни, биоси различни; новите дъна имат повече хедъри с импулсен контрол (4 пина) и с PWM фанове става прекрасно; не сплитосвайте повече от 2 фана на хедър. 

Арктик предлагат евтин PWM PST фан 8.20 лв, който има опция да се добави още един към него и да се ползва хедъра с импулсен контрол. Макар тези хедъри да са предвидени до 1А, пак казвам- не връзвайте повече от два фана.

 

841483267135.jpg

 

II начин- този е най- елементарен с включване на фана към молекс на захранването, правейки го от 12 на 7 или 5 волта с размяна на пиновете на фана. Пинчетата се вадят лесно като придърпвате кабелчето с пръсти и бъркате в молекса с малка отвертка да натисните контрите:

811483267210.jpg

1. Фанът от 12 на 5 волта-местите пинчето на положителния с/у 5те волта на молекса на захранването:

451483267289.jpg

2. На 7 волта- местите пинчето на отрицателния с/у 5те волта на молекса (положителен остава на 12те, а отрицателен- минава на 5те волта на молекса на захранването):

651483267591.jpg

 

 

931483267385.jpg

 

Обобщено в тази картинка:

601483267642.png

 

 

III начин- поставяне на резистор на захранващия кабел.

При свързване към молекса на захранването няма голям смисъл, защото можете да си го направите на 5 и 7 волта със смяна на пиновете, но все пак- поставяте го на положителния (обикновено червен) кабел.

При 4ри пинов фан (PWM), подредбата е следната: 1- GND (черен), 2- +12/PWR (жълт) поставяте на него резистора, 3- Fan In/Sense (зелен) дъното чете оборотите, 4- PMW (син) импулсното. Слагате съпротивление на жълтия +12 кабел.

121483267919.jpg

 

 

Резистор може да ползвате от 20 до 60 Ома, зависи от желанието Ви, с мощност от 0,5 до 2,5W и повече (колкото повече вата е резисторът- по- добре, защото е малък нагревател; съответно по- мощните разсейват повече топлината, но са с големи габарити). Изчислявате съпротивлението като делите напрежението (V) на тока (А).

Такива резистори са с габарити 4-5мм на 10-12 мм и цена 0.08 до 0.30 лв. Например 22 Ома/2W за 0.08 лв.- https://vikiwat.com/rezistor-22-ohm-2w-5-f46x115mm--bg.html . Този е с малки размери, достатъчно мощен да не грее, евтин и ще намали оборотите с около 30%. Мощността на резистора се смята като умножите тока (А) на квадрат по съпротивлението (Ом)- изберете с по- висока от получената мощност, за да грее по- малко.

Кодовете на такива резистори можете да ги разберете от следната таблица (интересуват Ви 1ви и 2ри пръстен/цвят):

991483268020.png

Например- горният резистор е с първи два цвята зелено 5 и синьо 6, значи е 56 Ома при 3ти черен, в случая 3ти е жълт и умножавате 56 по 10К (10 000).

 

Аз намерих два 22 Ома/0.5W и ще Ви покажа какво се получи с тях. 

141483268079.jpg

Фанът си изгря с намалени обороти:

211483268122.jpg

Отчете 8.54V:

221483268180.jpg

Следва запояване, 8.6V:

521483268236.jpg

Температурата на резистора не мина 64 градуса:

 

741483268352.jpg

811483268408.jpg

и беше опакован в термосвиваем шлаух:

251483268473.jpg

 

Нямаше със съпротивление над 22 Ома, който да ми върши работа и свързах последователно два по 22 Ома:

201483268527.jpg

Температурата не мина 42 градуса:

 

 

261483268603.jpg

Отчете 6.7V:

 

 

451483268650.jpg 

 

Можете да си закупите кабелче и да му сложите резистор, че ги няма готовите по нашите магазини, като сплитърче за два фана е към 2 лв:

 

 

821483268707.jpg 

Или да сложите резистора директно на кабела на кейс фан или на фана на кулера:

 

 

351483268759.jpg
861483268804.jpg

 

.

Редактирано от Иван Грозни
4

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

                                                    продължение на горния пост

Кабели с резистор (за съжаление не ги намирам по нашите магазини, ако някой е виждал- да сложи линк).

- без ШИМ (PWM), 3 пина:

Akasa CBFA 05 05 писали са -20% :bn:

no name писали са 47 Ома

no name 30 Ома

- с PWM, 4 пина:

no name 46 Ома

no name без данни

Zalman слагат в комплекта на някои от кулерите си кабелче с 24 Ома (червен, жълт, черен) резистор:

141483269068.jpg

С една дума- просто си вземете един резистор за 8 ст. и го сложете на кабелче 3 пина за 83 ст, на 4 пинов за 2 лв (не намирам единичен) или на самия кабел на вентилатора.

И малко да се посмеете (да ме извинят от хардуера, че е от техния архив):

471483269139.jpg:kick:.

 

 

 

 

 

 

 

 

Редактирано от Иван Грозни
2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Идея за връзване на няколко PWM (4 пина) фанове на един хедър

Предложението на Arctic с PST fan за връзване на няколко PWM фана

561483190506.jpg

e интересно, но се взима захранване от хедъра на дънто. Не е добра идея повече от два фана да се захранват от един хедър, макар да му дават 1А, а фановете да са, да речем- 0.25А. Поради тази причина и за да може да се вържат други, освен Arctic PST, предлагам Ви идея да си направите кабел за 4ри PWM фана и да се ползва един (било то и за фана от кулера на проца) PWM хедър. Идеята е да се захранват от молекс на захранването, а от PWM хедъра да е четенето и импулсната. Кабели и букси мисля има във Викиват.

671483189306.jpg

 

 

2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Как да си запоим резистора или кабелчетата без поялник

За тези, които са погледнали последните постове, харесала им е идеята или искат да пробват, но нямат поялник- има си лесен начин. Нужни са Ви тинол 0.5- 1 мм, термосвиваем шлаух 3- 4 мм, запалка и ножица (нокторезачка, клещи резачки):

 

241483360419.jpg

Добре е да зачистите с ножче проводника. Оплитате двата края и навивате тинол:

 

771483360700.jpg

121483360809.jpg

Загрявате върха на проводниците (не самия тинол) докато се разтопи припоя и телчето тинол само се откъсне, след това изрязвате върха на кабелите и слагате шлаух:

 

921483361224.jpg

831483361272.jpg

221483361323.jpg

321483361399.jpg

Само за кабели, пак е същата процедура:

 

341483361628.jpg

901483361690.jpg

771483361776.jpg

981483361825.jpg

161483361869.jpg

Така с подръчни материали можете да се спрявите, дори да Ви е за пръв път:

631483361996.jpg

Редактирано от Иван Грозни
1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Онагледяване на идеята за кабел- адаптор тип "няколко PWM фана на един хедър":

751483721290.jpg941483721326.jpg

Оказва се СМ си имат и кит с 5 фана и адаптер:

731483721420.jpg

151483721594.jpg

При новите Z270 дъна, гледам, че са пуснали повече PWM хедъра (правете разлика, има 4 пинови хедъри с контрол по волтаж, говоря за импулсен контрол на 4 пинов хедър- PWM) и тая гимнастика няма да е нужна, както и фан контролер; отделно са ги направили 2А, което при 12V си е 24W на хедър.

1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Молекса към захранването е с цел да не се товари излишно хедъра предполагам.

1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

И на нашия пазар сплитър 4 PWM фана към един мв хедър със захранване от молекс:

EKWB EK-Cable Splitter 4-Fan PWM Extended - 12 лв.

1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Имам програма MSI Command Center за регулиране скоростта на вентилаторите. Вързал съм един вентилатор към хедъра на дъното. Ако ползвам този сплитър, програмата ще види ли всичките вързани вентилатори към сплитъра?

0

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Не знам, Пламене, каква е програмата. На този сплитер се вижда един фан от дъното (само един кабел отива на 3ти пин, само от един вентилатор) и според неговите данни се пуска импулса, като дали ще е на един или 4 фана- се тая. Тук интересното е, че няма товар на хедъра, защото имаме захранване от молекс, а ти може да ползваш импулсното на хедъра на кулеровия фан, ако имаш PMW фанове- слагаш сплитера на ЦПУ Ф хедъра, връзваш си ЦПУ фана и още два PWM фана на сплитъра и ще ти ги върти така като този на кулера. Ако програмата ти го чете и регулира този на кулера, значи и другите ще са така, ако ли не, от биоса може пак да се пипа.

1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

При румънците има нов контролер, който не го видях при изброените от теб. Нещо да кажеш за него - http://www.emag.bg/kontroler-za-ventilator-nzxt-sentry-3-lcd-touch-screen-cheren-ac-sen-3-b1/pd/D70LWBBBM/

1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Не знам, Пламене. На хартия изглежда добре, макар тези, които са под 20 вата на канал- изобщо да не ги поглеждам, поне да беше 6 канала. Иначе- 5 х 15W, PWM контрол, една сонда... звучи добре. За себе си ли търсиш?

0

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

В по-късен етап ще взимам някой от изброените. Но този го предложих само заради темата.

Редактирано от Пламен Тодоринов
0

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Зависи, Пламене, какви фанове имаш. Но ако не си купил фанове и при тази ниска цена на PWM фановете сега, то по- добре вземи 3 PWM фана (3х 8.20=24.60 лв) и кабел (за 4 фана- 12 лв), за да ги пуснеш от хедъра на проца. Цялата гимнастика ще ти излезе много по- евтино (фанове и кабел) отколкото само контролер да вземеш; ефектът даже ще е по- добър, че ще имаш софтуерно управление, а не хендджоб. А при тези със Z170/ 270 дъна (и при някои H170/270), които са с повече от един PWM хедър- изобщо нямат нужда от контролер, а два такива кабела за 6 кейс фана и 2 за кулера.

0

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Фанове ще купувам. Ще са със синя светлина 5 на брой. Ти ми беше предложил някакъв на 2000 оборота. Ако мога да ги ползвам с предложения от теб кабел добре, ако ли не, ще взема някой контролер.

0

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Не помня, Пламене, за какви фанове съм ти говорил, но евтини, добри и точно за контролер бяха CM 120 2000rpm, 4.2W, бяха ми любими и заради цената от 12 лв, като все още имам един (кара 5та или 6та година) в кутията зад кулера и еинственото му сваляне е било, за да му взема лед диода и да го сложа на контролера, понеже на контролера изгоря. За съжаление вече не е наличен.

Ами прецени си- или купи PWM фанове и кабелче да ги пуснеш с импулсен или контролер с обикновени (ако контролерът чете оборотите, тогава фановете трябва да са 3 пинови).

1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено



HTB1488JNXXXXXakXXXXq6xXFXXXY.jpg?size=1
 

0

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

@ExaFlop, тоя 120 мм 1200 об. освен за украса, за друго става ли?

Пламене, спомних си, че си с контролер на кутията, колко А на канал, колко канала е и спъва ли на 7V или само на 5. Мисълта ми е да вържеш един изходящ и един входящ на канал (предполагам, че ще е 1А каналът) и ако имаш 12V, 7V, 5V, stop- няма нужда да взимаш друг контролер.

0

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

http://www.coolermaster.com/cooling/case-fan/blue-led-silent-fan-120mm/ Този ми беше предложил за контролер. Мисля, че е същия споменат от теб по-горе.

0

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Ако питаш мен изобщо не ти трябва да си набиваш светещи вентилатори в кутията. Има доста по-добро решение...
http://www.emag.bg/komplekt-za-osvetlenie-led-nzxt-molex-1m-sin-cb-led10-bu/pd/DY3ZWBBBM/ - син
http://www.emag.bg/komplekt-za-osvetlenie-led-nzxt-molex-1m-zelen-cb-led10-gr/pd/D23ZWBBBM/ - зелен
http://www.emag.bg/komplekt-za-osvetlenie-led-nzxt-molex-1m-cherven-cb-led10-rd/pd/DPWLWBBBM/ - червен

Не знам защо има такава разлика в цените при положение, че само цвета е различен. Синия и зеления са определено с доста завишена цена, докато червения е с нормална цена. (за сведение 9.99$ струват в официалния сайт на NZXT)
Кабелите са по 1 метър и не могат да се наставят (това ест. е минуса в цялата работа, може кабела да не ти е достатъчно дълъг и това трябва да прецениш сам). Връзват се към захранването с молекс, както пише в сайта. Имат копче за вкл./изкл. и 3 степени на регулация на светлината. За мен лично е много по-красиво с този лед кабел, отколкото със светещите вентилатори.
Общо взето са го измислили много добре за модинг и всичко се прикрепя към кутията по интелигентен начин (не да импровизираш). Само кабела си го закрепя, както прецениш. (има щипки с двойнозалепваща лепенка) Ако желаеш мога да направя снимки и да видиш, как аз съм закрепил лед кабела.
Можеш да видиш и на NZXT лед лентата (RGB), която е малко над 50лв. и се контролира софтуерно от компютъра. Също много красиво изглежда.

0

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Това ще е част от цялостната идея, която е 5 сини лед вентилатора със синя лед лента. Намислил съм го още преди няколко месеца, но не съм го започнал.

0

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено

Препоръчвам ти да не набиваш много неща, които светят вътре, защото след време това може да започне да те дразни.

0

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!


Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.


Вписване